torsdag 5 mars 2009

Yoga på the retreat

Standing Dog, Cobra eller Fire position. Helt okey säger jag, så länge man slipper veckla in benen i lotusställning.
- Det er den eneste oevelse som jeg kan, säger vår danske vän Robert glatt.
För att visa slänger han sig ner obehindrat på stranden vid Funky Fish. En klockren asana; övning/rörelse.
- Alle andre kan nå gulvet med like bein, jeg er bare halvvejs, fortsätter han med solhälsning A och B i åtanke.

För mig är ashtangayogan näst intill obruten mark. Det är ingen lek, så mycket vet jag efter nio besök på the retreat. I salan bakom Cha ba, under Annelies ledning, väntar alltid en rejäl fysisk ansträngning. Styrka och brutal stretching i kombination med andningsteknik och själslig närvaro. Drisdin, punkten där man fokuserar blicken, kan antingen vara en fiskebåt i horisonten eller den egna kroppen; foten eller naveln. Ni förstår att begreppsfloran är ett kapitel för sig. Svårast är nog ändå att under övningarna hitta det så kallade kroppslåset och få till den speciella andningen. Eller möjligen att komma på vad det heter på yogaspråk. Det kommer snart.

2 kommentarer:

Kjell Petersson sa...

Hej på Er!
Yoga är kanske något jag behöver för att hänga med i Lördagsklubben.
I dag var vi 7 deltagare o jag sist.
Bo-Christer o Jonas sprang Åvaslingan
Tommy o Christer P några extravarv
kring Tyresta. Attan, Birger o jag
nöjde oss med Tyresta runt.
Lite snö kvar i sverige temp +1.
Våra bekanta från Särna som varit
en månad i Vietnam o Laos åker
buss till Khau Lak, de skall vara där en månad.
Hälsningar Kjell, Gun o Jonas

Ps Hans Olsson tog just ledningen
i störtloppet i Kvittfjell i Norge.

Dan sa...

Hej

Det är väl dags att snön släpper nu när vi bara har tre veckor kvar. Kontrasten kan bli väl stor annars.
Kul med bra uppslutning i lördagsklubben.