söndag 15 mars 2009

Havssköldpadda och jättemuränor vid Koh Ha

De långsmala gnistrande barracudorna rör sig i ultrarapid. Femtio, kanske sextio stycken i ett stim. Mitt ibland dem kickar sig Gustav fram, utan alltför fladdrande armar.
- Coolt att vara en av dom.
Sitt allra första havsdyk gör han vid den lilla ögruppen Koh Ha; max tolv meters djup är det som gäller. Själv har jag dammat av mitt AOW-certifikat och gör honom sällskap. Jag konstaterar att 16 och ett halvt år gått sedan senaste dyket.
- Du behöver göra ett refreshdyk, säger instruktören; ett understatement som heter duga.

En jättebarracuda, en stingrocka, flera jättemuränor, gul och grön trumpetfisk, massor av clownfiskar, ghostfishes och angelfishes; listan på våra observationer kan göras lång.

Kevin och Ingela snorklar och följer skådespelet från ytan. Ingela är den enda av oss som lyckas se havssköldpadda.
- Jag följde den med blicken upp till ytan. Den kom riktigt, riktigt nära. Tydligen behöver den andas luft var tjugonde minut.

Gustavs nya drömyrke är divemaster.
- Han är en naturbegåvning som kan komma och hjälpa mig om sex år, säger den nuvarande divemastern Henrik efter det första dyket.
Han har modet, naturintresset och definitivt upptäckarglädjen. Jag kan ju tycka att det krävs en del ytterligare disciplin innan han är kvalificerad för yrket, men han har ju tid på sig.

















Inga kommentarer: