måndag 1 december 2008

Frossa i frukt (phånlamaj på thailändska)

Närmaste granne är ett litet bananplantage (kluai) som dessutom har inslag av mangoträd (mamuang). Området tillhör Jas svärmor. Den minnesgode vet att Ja är en thailändsk kompis till mig och att vi utbyter språklektioner. Med det utbud av frukt som finns i Thailand skulle jag vilja att familjen åt ännu mer av den varan.
- Vi får vattenmelon (tääng måå), pomelo (som åå) och ananas (sabparåd) på skolan varje dag. Det räcker, säger Gustav och Kevin när det kommer på tal.
Jag antar att skolfrukten plus alla färska fruktshaker gör att kvoten är fylld. Vår favorit är annars pomelo och granatäpple (tapp tim). Sedan väljer nog Dan ananas, medan jag föredrar mango. Fler frukter finns på marknaden – väntar bara på att bli upptäckta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Visst är mangon godare i Thailand? När jag ser era bilder och läser vad ni gjort, så längtar jag tillbaka!

Hoppas ni har hittat ett bra boende. Tyvärr har all snön smält, men vi försöker mysa ändå med ljus och julskivor och bra musik.

Jag ska vara med i en filmtävling där man ska skicka in en film på 1 minut.Man kan vinna att få vara med och göra en expertfilm, med effekter och allt. Ska du också skicka in, Gustav? Jag tänkte på det när jag såg filmen på mannen med gåsen som du filmat med din nya videokamera...
Är du intresserad kan jag skicka mer information!

Ha det bra - det ska ja'!

/Ludde

Gustav sa...

Hej Ludde

Jag gillar inte mango så mycket. Skicka gärna filminfo på mail. Om det inte är försent redan.

Ses