fredag 23 januari 2009

The retreat och en stunds meditation

Klockan är 6.30. Jag promenerar en stund på stranden, äter en yoghurt och går vidare mot the retreat.
- Lyssna på din inre röst som leder dig i ditt arbete. Andas in, andas ut och notera utplaningen mellan andetagen. Förnimm den stillhet du har skapat genom att vara i nuet.

Annelie guidar oss i sin meditationsteknik med basen i Vipassana, lång buddistik tradition och egna erfarenheter. Hon förklarar för oss hur ”the mind” bubblar och gör oss trötta. Verktyg för att kunna bemöta olika känslor presenteras. Jag ligger där raklång med öppna handflator och tänker; navel upp och navel ner. Ibland kommer andra tankar; ljud från fåglar som prasslar i halmtaket eller en tuk-tuk som passerar. Verktyget plockas fram och jag upprepar för mig själv:
- Tanke, tanke, tanke och successivt kommer nuet tillbaka.

Det är inte lätt. Visst händer det att det snurrar i huvudet. Den senaste tidens vikariat både på helårs- och semesterskolan gav många nya intryck och Kevins dagar med feber skapar förstås lite oro. Förhoppningsvis kan jag under dessa två veckor lära mig vad jag skall göra när ”the mind” börjar brusa och skapar stress.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Trevlig blogg! Sjalv bor jag i Bangkok sedan 4 mander tillbaka! kolla garna min blogg http://blogg.aftonbladet.se/28278

Anonym sa...

Hej Ingela !
Låter skönt det skall jag pröva när jag kommer ner.
Kram från Saga, Emma , Mia och Tommy

Ingela sa...

Hej

Det kan kanske bli svårt att få plats på meditationskurs under den korta tid du är här, men jag kan ju alltid undervisa :)

Yoga, Qi Gong och massage är nog enklare att hinna med.

Det ska bli kul att ses!