måndag 3 november 2008

Med speedboat till fyra närliggande öar

Vi simmar in i en mörk grotta. Guiden har en ficklampa som lyser svagt. Mycket svagt till och med. Stundtals blir det svart. På andra sidan flödar solljus; stranden är kanske 30 meter lång, svagt böjd och omgiven av höga branta klippväggar. Emerald Cave på Koh Mook är ett av fyra stopp på vår söndagsutflykt – Four Island Tour. En skön plats med ett overkligt, nära på artificiellt ljus.
Resan började annars med snorkling vid Koh Ngai. Fortsatte via Koh Mook till Koh Kradan där det blågröna vattnet och den puderlika sanden uppmanade till fotografering. (Fler bilder syns bland bildlänkarna till höger). Sista anhalt blev en ö som förmodligen heter Koh Chuck. Vattnet var inte helt klart efter den senaste tidens regn och blåst, men där fanns gott om Nemo- och Dorisfiskar att kika på. Vi matade dem med thailändska godistrådar med fisksmak. Ingelas ärr efter en knäoperation ser ut ungefär som godiset. Fiskarna passade på att nafsa där också – till övriga familjens glädje.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på er alla!
Ni ser ut att ha det fantastiskt härligt! Jag gissar att ni inte saknar höstrusket i Stockholm.

Pratade med mamma i Dalarna i går och där har det redan kommit 15 cm snö så pappa hade skottat.

Vilken suverän blogg ni har! Välformulerade och spännande texter och underbara bilder som gör att i alla fall jag funderar på om Sverige verkligen är rätt land att bo i när man inte gillar kyla.

Vi har precis haft höstlov! Det blev en liten tur till Tallin och spa där. En trevlig och väldigt uppfixad stad. Jag var där för 20 år sedan och då var känslan Ryssland, men inte nu.

Har ni någon adress där borta så ska ni få ett julkort på vår nya familjemedlem Svansson (svart labrador)! Han är vår glädjekälla i kylan! Du skulle inte gilla honom Dan, fast ni övriga lovar jag skulle falla för hans charm:) Sen han kom till oss i juni har han gått upp från 13 till 35 kg! Han har passerat Benjamin i vikt och snart Samuel:)

Fortsätt att njuuuuta av ledigheten och tiden tillsammans!
Hälsningar från kusinvitamin Annika

Dan sa...

Hej och tack för de vänliga orden. Det är rätt kul att skriva en blogg också. Första gången för oss. Man tvingas tänka efter vad man gör av dagarna och det är kul att bläddra tillbaka och läsa själv också.
Vad gäller hundar så börjar t.o.m jag bli van. Här springer de lösa överallt, men de är faktiskt rätt ointresserade av mig :)
Kevin sprang helt ensam på stranden en dag. Jag promenerade långt bakom. Plötsligt hade han sju hundar runt sig som tyckte det var kul att någon sprang. Han är som tur är cool. Han stannade bara och lät dem passera innan han fortsatte springa.

Vi har en adress. Jag ska försöka leta rätt på den och lägga ut den på bloggen. Å andra sidan vet jag inte hur det går till att få post. Vi har ingen brevlåda vad jag vet.

Ha det så bra och hälsa familjen.