tisdag 18 november 2008

Dagens lektion i thailändska

Grammatiken känns överkomlig. Det är språkets olika tonlägen som är det svåra. Vi har den normala tonen, den låga och den höga och slutligen den fallande och den stigande. I våra öron är skillnaden marginell. Na kan till exempel betyda ansikte, risfält, överenskommelse, årstid eller tjock beroende på ton.
Att börja meningar med ordet jag kan uppfattas som egocentriskt. Hellre börjar man med verbet. Att jag utför verbet är underförstått. Paj thiau thalee betyder ordagrant gå till havet, men andemeningen är - jag går till havet.

Å på torsdag börjar även Dan ta lektioner i thailändska. Kul.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad duktiga ni är. Kul att kunna lite Thai, det ger också bättre kontakt och är uppskattat av Thailändarna. Kan bli roliga förväxlingar om man när tonläget betyder olika saker :-)...
Ha det bra och glöm inte att ni är på semester :-). Mvh Tommy och familj.

Anonym sa...

Hej! Låter spännande. Du/Ni får ha en thailändsk språkkurs för släkten, nästa gång vi ses.
Jag har en kollega som har fått jobb på lilla Lantha skolan. Hon kommer att arbeta med en 1-3:a. Åker ned på måndag och kommer att stanna i 4 månader. Tydligen var det 300 sökande till tjänsten. Häftigt!
Idag har det regnat och blåst kalla vindar. Vintern närmar sig med stormsteg.
Njut av ert härliga liv, vi andra kämpar på i mörkret.:)
Kram Gunilla & familjen.

Dan sa...

Tommy:
Det är en grym fördel att kunna språket. Det har jag till sist insett. Min nivå på kunnande kommer inte att bli som Ingelas men ändå...

Gunilla:
Ingela håller i släktkursen :)
Jag har lagt in en länk till Lilla svenska skolan så du kan hålla koll på din kollega utan att byta "hemsida".
Ha det gott!