lördag 30 januari 2010

Thailändsk mat - grön curry och snäckor



Vi lagar mat tillsammans, Ya och jag.
- Vad vill du laga?
- Något med grön curry skulle vara intressant.
Just idag är det matmarknad inte långt ifrån där de bor. Yas man, Nåd, tar hand om Habib. Grönsaker inhandlas och Ya föreslår att rätten lagas med kött. Vi har precis gått förbi kötthandlaren som ständigt står och slår med en pinne med en uppblåst plastpåse för att få bort flugorna. Vad skulle jag säga? Jag är lite allergisk mot flugor :)
- Ok, det blir bra.
På köttbänken ligger det även två buffelben med klövar. Vi får en bit kött på 350 gram för 80 baht. Min önskan var också att köpa snäckor. Det har min granne i Sverige, Suriya, lärt mig att äta. De ska ätas nykokta och doppas i en stark chilisås med vitlök och lime.

Ya presenterar mig för alla möjliga människor på marknaden. Dialogen är svår att greppa. Söderdialekten är marig i normala fall, i deras tempo snudd på omöjlig att tyda.

När vi kommer hem behöver lillpojken ammas. Nåd ska duscha och sedan gå till moskén. Det är dags för en av dagens fem bönestunder. Under tiden sätter jag fart med att förbereda kött och grönsaker. En grönsaksblandning ska wokas. Curryn och köttet ska kokas i kokosmjölk. Köket är enkelt, det ligger bakom receptionen. Har jag inte sagt det tidigare så driver familjen en resort där de bor. Till sist dukas det på en matta på golvet. Nåd bjuder in en vän som bor på resorten. En asienberest vän av österrikiskt ursprung med rastafrisyr och tydliga livsmål.
- Pengar är inte viktigt för mig. Så länge jag befinner mig bland trevliga människor är allt bra.

Gustav har smygit in lagom till middagen. Svärfar klappar honom på magen och skrattar.
-Im, Im? (Mätt?)
Gustav ler. I själva verket är maten alldeles för stark för honom och han toppar middagen med två pannkakor på vägen hem.

Inga kommentarer: