tisdag 26 januari 2010

Lanta Diver - dykcertifikat och leopardhaj


Gustav berättar:
Jag tänkte ropa - En haj! Men det går ju inte, jag är under vattnet. Leopardhajen ligger där på botten och min dykledare visar tecknet för fara. Vi simmar cirka tre meter ifrån den.

Efter fyra dagars kurs har jag nu mitt dykcertifikat. Jag hade tur. Samma dykledare som förra året på provdyket. Henrik som han heter har lärt mig massor; sätta ihop utrustningen, tömma masken under vattnet, 5-punktsnedstigning, dyka med kompass och flera tecken som man gör under vattnet. Vi såg många fina fiskar och en del rikigt fula, till exempel Bearded Scorpionfish. Jag upptäckte en sköldpadda som låg i en korallgrotta. Den vaknade till, gäspade stort och simmade sen iväg uppåt. Henrik visste var sjöhästarna höll till. De såg verkligen coola ut.

Mamma snorklade. Hon tog kort med vår kamera som hon stoppat i ett vattensäkert fodral. Korten blev helt ok. På ett kort syns en lång slingrig sak. Det är en av de minsta muränorna. Eftersom hon hade en liten brödbit med sig blev Sergeant Majorfiskarna närgångna. De nöp henne till och med i örat.

Denna sjöstjärna "Crown of Thorns Starfish" är tydligen inte bra för korallerna.

3 kommentarer:

Kevin sa...

Coolt att du såg en haj. Var det läskigt? Var det kul att få dykcertifikat?

Anonym sa...

Gustav
Grattis till dykcert! Vilka fina bilder och spännande upplevelser. Var någonstans är du ute och dyker. I morgon ska vi få snöoväder så vi bör hålla oss inne.
Hälsningar Mormor

Gustav sa...

Hej Kevin och Mormor, det var kul både att ta dykcertifikat och att se en haj. Jag såg tre stycken Leopardhajar och en massa annat nytt som jag aldrig sätt förut. Jag var dåde på Koh haa och .... vad var den andra nu.. Kommer inte ihåg :P.
Kul att ni kommenterar, det tycker jag är skojigt =P Hoppas att ni inte blev allt för översnöade igår.

//&U$T#<