torsdag 25 februari 2010

Man kan ju inte tänka på allt!

Jag skall bjuda på köttfärsås och spaghetti och har precis börjat tillagningen när Nåd kommer in.
- Var har du köpt köttet?
Då slår det mig att muslimer vill ha Halal-slaktat kött.
- Kött som är slaktat på fel sätt är inte bra för blodet och följden blir reducerad kraft under bön, förklarar han samtidigt som han med händerna visar två olika sätt att döda ett djur.
Vi försöker med hjälp av Ya reda ut om jag köpt köttet på ett godkänt ställe. Helt klarlagt blir det inte, men vi tror att det är okej. Jag jobbar vidare i köket, hungrig som bara den och köttfärsen måste ju i vilket fall som helst tillagas.

När maten är klar har Nåd redan åkt till jobbet. Farfar får den första portionen framför TV:n. Både han och Ya gillar maten och äter med god aptit. Vi avslutar med lite gröna blad med stark räkpasta. Till och med jag tycker det är gott när det bränner till i munnen.

Slutligen måste jag nämna att det har rått lite hockeyfeber här på Lanta. Jag såg dock bara sista kvartsfinalen, Sverige mot Slovakien. Vi satt där framför TV-apparaten på en öppen strandrestaurang med havets brus i bakgrunden. Här görs 2-2 målet. Glädje! Tyvärr höll den inte i sig så länge.

1 kommentar:

Dan sa...

Coolt med hockey på Koh Lanta! Restaurangen ser ut att vara Veed Vew (udda thailändsk stavning), om jag inte misstar mig. Synd att det blev respass redan i kvartsfinalen, men vad gör väl det? Längdåkarna sköter sig bra i alla fall.
Själva har vi precis påbörjat packningen inför sportlovet :)