onsdag 29 oktober 2008

Thaimassage - botar knäproblem?

Ett högerben som inte springer som det ska. Naprapatbehandling, röntgen och magnetröntgen hemma i Sverige utan att finna lösningen. Vad blir då nästa steg?
Efter tips från öbor promenerar jag i ljusröda foppatofflor fram mot Moons Massage på Lanta Village. Några skjul inklämda mellan svenska skolan och Lanta Villa Resort vid Klong Dao Beach.
- Sawadee krap
Skorna tas av i det rödbruna gruset och följs av en hälsning med händerna ihoptryckta framför ansiktet. Sedan en kort redogörelse för var, när och hur ”I have pain”.

Moon verkar säker, men säger att det behövs några behandlingar innan resultatet kommer.
- Go to toilet.
- Va?
- You pee, säger hon skrattande, vis av erfarenhet.
Två timmar medicinsk massage för att se till helheten först. Det vill säga två timmar måndag, två timmar tisdag och två timmar onsdag. Ingen lek alltså. Ett proffs som betar av del för del i hela min kropp medan jag lyssnar till havet, vinden och ett och annat motorljud. Hon hittar alla defekter och knutar vare sig jag berättat om dem eller inte. Så långt känns det förtroendeingivande.

Veckan som i måndags rutinmässigt började med 30 minuter testcykel, 45 minuter styrketräning och 30 minuter vattenlöpning har alltså övergått i en ännu lugnare fas. Moon och hennes kollega säger att några senor i knät ligger fel - eller om benet ligger fel. Jag fattar inte riktigt, men det är bara att luta sig tillbaka och hoppas dom har rätt. Några djupa andetag och blicken vandrande mellan en snurrande takfläkt och de hårt arbetande kvinnorna. Ingen idé att vara pryd heller. Om de inte masserar hela kroppen så är det bra nära. Djupt in i ljumskarna är inget undantag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå Dan,
ja du gör alldeles rätt, luta dig tillbaka och njut av lite massage. Jag tror på den österländska behandlingen. Jag går själv på shihatsu för min höft och den håller sig i schack. Varför ska du stressa runt, passa på och njut av livet nu när du har möjlighet. Karin och jag njuter fortfarande av lyxlivet. Här sjunker temperaturen och idag har vi hela 2 plusgrader. Vintern kommer med stormsteg. Ha det nu så skönt i värmen och njuuuuut!
/Anna H-P

Anonym sa...

Jo, Anna har rätt här är vintern på väg!
I morgon ska jag t.o.m. sätta på vinterdäcken, eller inte riktigt jag (det finns ju firmor som lever på sådant)!
Jag blandar tiden mellan att läsa om allt elände i Thailand i Jo Nesbös bok "Kackerlackorna" och Er blogg. Måste säga att Ni ger en mycket trevligare bild av landet! Njut nu av massagen och allt annat underbart. Du har ju lyx-hustru-färg på foppatofflorna, så du lär dig nog!
Tjing Karin

Anonym sa...

Hej igen, glömde skriva att när jag var på Koh Lanta så bodde vi på Diamond Sand Palace. Jag tycker det ser ut som Kevin var på den stranden som vi var på, nedanför vår bugalow. Kan det stämma?
Anna H-P

Anonym sa...

Tja Danne !

Låter faktiskt riktigt bra hoppas att dom kan lösa problemet i ditt knä det vore underbart, så du kan börja springa igen.
Dit skall jag med mina telefonstolpar till ben.
Du får bli min tränare på långdistans och Emmas på 800 meter när vi kommer ner.

Dan sa...

Anna: Jo, Diamond Sand Palace ligger långt upp på Klong Dao Beach. Kanske 100 meter bort från Kevin om man kikar på bilden.

Karin: Jo det är väl så att det vi ser här i det turistanpassade landet Thailand, inte riktigt speglar vardagen hos många thailändare. Man kanske borde läsa "Kackerlackorna", men det tar jag när vi kommer hem.

Tommy: Jag har redan bokat tid hos dig hos Moon. Jag förvarnade om att tvåtimmarspass kan vara i kortaste laget för dig.